الجمعة، 22 فبراير 2008

النيران تنهشنى

دع الانسان ينهشنى دع القولان يشعلنى دع الدنيا تنادينى
دع النيران تأكلنى دع الجدران ترمينى دع الاحزان تنسينى
وسر الموت اطلبه افلا يلبينى وتغرق فيه اجناسا والوان
فكم بوحوش من بشر تبرأمنها شيطانا وحيوانا ونيرانا
اسلم كل اشلائى اسلم حلم اخلاقى ولا شبع ولا طين
افادى الماء بالنيران مال الشر طغيانا وعنوانا
كفانى ان بى جرحا يضخ دماء اكفانا
مرقت السيف فى عنقى لاخسر كل ما كان
ابات الشر منتصر اراح الفجر منتحر
تطول الاه فى صدرى واسال هيا يا قبرى
فيبكى القبر كم عمرى اتعجلنى اتهوانى
انا الغرقان تعرفنى انا وحدى اواسينى
فكم ما ضاع من عمرى زنوبا لم تعادينى
وحاصرنى جموع النار فى الاركان تشقينى
تودعنى شرايينى فترفضها بايمانى
تحطمنى وتقتلنى الا بالخوف تبقينى
لانظرها وابكيها اتوب احب من فيها
وفى الفردوس ابنيها ولا اشقى بدنياها
احاسبها اادبها اراعيها احججها اصليها ازكيها
ونفسى لن اجاريها وبالايمان ارويها
انا منها انا فيها انا العنوان فى بيت ادانيها
يقص الحق فى فضل فينزع شر ماضيها
دعونى معى معها ارقيها انا نفسى احررها انجيها
دع النيران تعرف من تحاصره فتطفىء فى مشاعلها
لتصبح جنة من نور فوق الحلم تصورها و تعطيها
فذاك النور سر ما فشيت به إلا لقبرى فبالاحسان احصدها واجنيها
فليس النور كالبركان وليس الخير كالشيطان
وليس الحق مهزوما ولا منتصرا البطلان
فلا انس ولا شر ولا وحش ولا عدوان
دع الانسان ينهشنى فدفع الله يحمينى
دع القولان يشعلنى فعين الخير تكفينى
دع النيران تأكلنى فذكر الله يحيينى
فقل يا رب منتفضا بخوف منه داوينى
واخلص بالهدى عمل فأشرب كأس ايمانى
الله اكبر فمن منكم يعادينى الله اكبر فمن منكم يلبينى

ليست هناك تعليقات: